Namo pas Andriuką

Ratų stipinavimo būdas tinka viskam: dviračiams, motociklams, invalidų vežimėliams, senoviniams automobiliams, ir net skėčiams. Svarbus stipino ilgio skaičiavimo būdas. Jis nepriklauso nuo stipinų skaičiaus, ar rato pavidalo.
Stipinų skaičių įrašai į formulę.
O rato pavidalą pritaikysi. Pavyzdžiui, dviratyje stipinai kišami į įvorės dvi priešingas briaunas: vienas "skėtis" (stipinų eilė, arba pusė, šonas) viename rato šone, kita pusė - kitame. Panašiai daromi visų rūšių ratai. Nes ratas nebus patvarus jei nėra bent 2-jų eilių (šonų), tempiančių į priešingus šonus. Eilių gali būti ir daugiau.
Nebent vežimo medinis ratas turi tik vieną eilę stipinų... Ir paprastai tik vieną grupę.

Dviratyje tik skirtumas, kad stipinai kišami iš įvorės briaunų šonų - kas antras iš skirtingų šonų. Jei darai kryžiavimą, vieni stipinai yra pasvirę pirmyn, kiti - atgal. Tai ir yra dvi skirtingos "grupės". Paprastai, vienai "grupei" priklauso stipinai prakišti į tą pačią briauną iš to paties šono.
Motocikle, geldoje, ir kitokiuose skėčiuose, stipinai dažnai kišami stačiai. Bet irgi kryžiuojami.

Jei nekryžiuojami, tai stipinavimas tiesus. Jei netiesus (pasviręs) bet nekryžiuojamas, laikome, kad kryžiavimas yra, bet dalinis (nesveikas skaičius).
Jei kryžiuojamas su papildomu pasvirimų (nevienodi tarpai tarp grupių), kryžiavimo laipsnis irgi nesveikas, tik jis jau ne mažesnis negu 1, o didesnis.
Padalijimas į grupes svarbus tik kryžiavimo laipsniui nustatyti.
Išmokusi skaičiuoti stipinų ilgį sveikam kryžiavimui, išmoksi pritaikyti forumlę ir nesveikam. Visą tai aptariau straipsnyje.

Nepriklausomai nuo viso to, stipinų ilgį skaičiuoji lygiai taip pat. O stipinų grupes ir šonus sudaro kas antras stipinas, kaip ir dviratyje. Jei šonų nėra (paprastas skėtis, kaip vėžimo ratas) tai naudok vieno šono piešinuką ir formulę pataisyk atitinkamai (išimk padalijimą į 2 šonus). Tiesa tik vieno šono piešinuką ir tegali naudoti, nepriklausomai nuo šonų skaičiaus. Jei šonų (eilių) daugiau, atitinkamai arba skaičiuok kiekvieną atskirai, arba įrašyk padalijimą kitokį. Kas iš esmės yra tas pats.
Pažiūrėk į piešinuką, ar ten skirtumas yra kaip tvirtinamas stipinas? - Nėra.
Ar yra skirtumas kuris stipinų šonas pavaizduotas? - Nėra. Išvis nėra skirtumo ar tai šonas ar ne. Tai - eilė (Dešinė, kairė, vidurinė, ar kitokia).


Stipinavimas
Būdai, privalumai.
Teoriškai ratą stipinuoti galima kaip papuola - netolygiai, netaisyklingai - smarkiai nevienodo ilgio stipinais.

Apsiribosiu reikalavimu dėti stipinus į ratlankį pakaitom - iš kairės ir iš dešinės. Kitaip sakant, vieno šono stipinai užims kas antrą skylutę ratlankyje.

Taip ratlankis turėtu mažiausiai linkti dėl tempimo skirtingose vietose į skirtingus šonus. Taipogi noriu dėti stipinus tolygiai pagal kažkokį raštą.

Stipinus dėti galima tiesiai, arba sukryžiuojant. Tiksliai nežinau kuo pasireiškia įvairus stipinavimai.

Mano spėjimas:
Tiesus stipinavimas kietesnis, lengvesnis, trapesnis.
Tariamos priežastys: stipinai trumpesni, pasipriešinimo tempimui jėgos skleidžiamos didesniu kampu.
Kryžiuotas - patvaresnis, tvirtesnis, lankstesnis (labiau spyruokliuoja).
Tariamos priežastys: stipinai yra ilgesni, pasipriešinimo tempimui jėgos yra labiau kryptingos - iš kiekvieno šono stipinai poromis nukreipti maždaug viena kryptimi (su įvairiu "lygiagretumo" laipsniu).

Keli žmonės naudojo tiesų ir sukryžiuotą stipinavimus. Jie patvirtina šituos spėjimus.

Pats savaime sukryžiavimas nėra didelis privalumas. Didesnę reikšmę turi stipino kryptis (poros stipinų krypties sutapimo, "lygiagretumo" laipsnis), pasvyrimo kampas, stipinų ilgis. Juos sąlygoja sukryžiavimo laipsnis.
Gal stipinai yra atsparesni šoniniams smūgiams į juos, kai yra susipynę. Bet tai - mažiau reikšminga

Kaip stipinuoti.
Kadangi ratlankį vieno šono stipinais užpildome tik kas antroje skylutėje, kito šono stipinavimas atspindi pirmąją, tiktai pasuktą per viena skyle. Labiausiai yra paplitę 36 skylių ratlankiai (10° tarpai). Mažiau - 40 skylių (9° tarpai). Būna ir kitokių.

Pavyzdžiui nupaišiau 36 stipinu rato vieną šoną (20° tarpai - kas antra akis užpildyta) - 18 stipinų.

Pradedant stipinuoti, vaizdžiai tariant, sudedi visus stipinus į įvorę, ir išdėlioji juos saulute (kas 20°).
Jei norėsi kryžiuoti, kišk kas antrą stipiną iš skirtingų šonų (gausis dvi grupės), kitaip arčiausias įvorei sukryžiavimas smarkiai laužys stipiną.
Padedi ratlankį, kad jo skylės būtų priešais įvorės skylėm. Kas antrą stipiną įvorės briaunoje priskirsi pirmajai grupei. Kitus - antrai grupei.
Jei kryžiuoji, perkelk kiekvieno pirmos grupės stipino galą į arčiausią antrą skylę ratlankyje (per 20°) tiek kartu kiek kryžių nori. Antros grupės stipinų galus kelk priešingą kryptimi lygiai tiek pat kartų. Kitaip sakant, kiekvienam kryžiui tiesiog sukeisk gretimų tos paties šono, skirtingų grupių stipinų galus vietomis.
Kad stipinus lengviau supintum, siūlau kilnoti grupių stipinus pakaitom ir palaipsniui - 20° vieną grupę, po to kitą... - ne iškarto po 60° 3 kryžių atveju.

Bet iš šio vaizdingo patarimo tau nieko nesigaus. Neįmanoma sukišti visus 36 stipinus (ar kitokį skaičių) tiesiai, o paskui juos keisti vietomis. - Tai painu, stipinų "miškas", vargina. Neįmanoma ir ratlankio padėti taip, kad jo skylės atsidurtų priešais įvorės skyles. Nėra tokių išvedžiojimų prasmės.
Lengviau pradėti nuo 2 gretimų stipinų iš vieno šono iš skirtingų grupių (krypčių)... Ir pridėti 3-ią stipiną iš priešingo šono, kad įvorė nesitabaluotų. Žemiau tai aprašau atvirkščia tvarka: pirma sudedu 2 stipinus, kad trauktų įvorę į priešingas kryptis. Paskui tik dedu stipiną priešingos krypties (grupės).

Stipinavimo pradžia gali būti tokia:

Gali pradėti ne nuo 3-jų, bet nuo 2 stipinų. Aš pasiūliau 3, kad įvorė įgautų nejudamą padėtį.

Pradėjus 2 ar 3 stipinus, kitus lengva dėti be gaišinančio skaičiavimo. Randi tos pačios grupės artimą stipiną, ir atskaičiuoji 4 ratlankio skyles nuo jo. Kas antra skylė atitinka vieno šono stipinus. O iš jų kas antra - kiekvienos grupės (krypties) stipinus. Kam patinka logika, gali skaičiuoti poromis, arba porų poromis, užuot skaičiavus skyles aklai, po vieną.

Stipinus teks pinti... lankstyti tuo smarkiau, kuo labiau stipinų pilnas ratas. Lankstyk atsargiai, kad stipinai neįgytu nelygumų. Įdėjusi į vietą, stipiną pamaigyk į priešingą pusę negu lankstei, kad išsitiesintų.

Stipinų veržles prisuk laikinai. Užverši jas tik kai ratas bus surinktas.

Į kuria ratlankio skylę dėti pirmus stipinus?
Skirtumas yra. Ratlankių skyles gamina nevienodai. Kairio šono stipinams skirtos skylės paslinktos kairėn. Dešinio - dešinėn.

Be to pravartu, kad ratlankio sudūrimą stipinai sutemptų, o ne praskęstų. Todėl pradėk stipinuoti būtent nuo skylių šalia sudūrimo. Tegul priešingų grupių (krypčių) stipinai sutempia sudūrimo galus. Pažiūrėk į paveiksliukus. Ratlankio sudūrimas turėtų patekti tarp stipinų pasvirusių priešingomis kryptimis, kampu. - Ne tarp poros stipinų, kurių didesnis lygiagretumas. Bet tarp tokių dviejų porų kiekvieno šono. Už bet kurios "lygiagrečios" poros ribų. Jei šonų 2, tuomet tarp 4 porų.
Stebėk, kad ir kairės ir dešinės stipinai sutrauktų sudūrimą. Jei busi neatidi, vieno šono stipinai jį sutrauks, kito - plės. Arba plės abu.

Aliuminio ratlankiai nėra ištisi. Jie turi galus. Galus suduria mechaniškai, o ne suvirinimu. Gaunasi ratas.
Plieno ratlankius suvirina. Bet ir tokius sudūrimus pravartu stipinais sutraukti.

Sukryžiavimo laipsnio geometriniai ypatumai.
Iš paveiksliukų matai, kad, augant sukryžiavimų skaičiui, priešingų grupių (krypčių) gretimų stipinų poros darosi vis "lygiagretesnės" (kas du stipinai žiūri į vieną rato pusę). Lygiagretumo laipsnis priklauso nuo įvores ir ratlankio skersmenų (d ir D atitinkamai) santykio (tiksliau, nuo apskritimu ant kurių išdėliotos skyles, santykio). Esant sukryžiavimui, didesnė įvorė darytu lygiagretumą didesniu. Kitaip sakant didesnei įvorei reiktu mažiau kryžių.

4 kryžiai reiškia 80° stipino perstūmimą - stipino galvute dar butu "matoma" iš ratlankio skyles...
Bet, ypač ant didesniu įvorių, jau stipinas gali lipti ant gretimų stipinų galvučių (kyšančiu pro įvorės bortą), arba netgi lipti ant gretimo tos pačios grupės stipino. Abiem atvejais kažkoks stipinas gali būti trinamas tarp įvorės borto ir kito stipino. Tai ji pagaliau ir sulaužys.
5 kryžiai reiškia 100° perstūmimą, kai stipino galas užtikrintai patenka už "horizonto". Tada jis neišvengiamai lipa ant gretimų stipinų. O ir lygiagretumas tarp grupių mažėja. Be to, stipinas reikalingas nepagrįstai ilgas.
Taigi, jei neturi keistų kėslų, 5 kryžiai nėra naudingi (esant 36 stipinams).

Įvorės atžvilgiu Kairėje: paišau sukryžiavimo laipsnius, fiksuojant stipinų galvutes įvorėje.
Atrodo kaip chaotiška multiplikacija. Nes stebimas stipinas pajuda per tokį pat atstumą, per kurį jam iš paskos stoja kitas, sekantis tos pačios spalvos (grupės, krypties) stipinas. Nuo ankstesnės padėties atstumai lygūs. Todėl atrodo, kad stipinas ne pasvyro pirmyn, bet peršoko atgal. Arba, kad vieni svyra o kiti šoka. - Be tvarkos. Dar stipino galvutė (kablys) slepiasi už įvorės, išnyksta. Sukelia įspudį, neva jis juda.
Stebėk rato vidurį. Įsivaizduosi kaip viena stipinu grupė palaipsniui pasvyra į viena kryptį, o kita - į kitą.

Ratlankio atžvilgiu Dešinėje: tariamas vaizdas, jei įmanoma būtų fiksuoti stipinus veržlėse ant ratlankio o kilnoti galvutes.
Šitoks vaizdas padės įsivaizduoti kaip kyla lygiagretumo laipsnis, ir stipino pasvirimas.

Žemiau paišau vieno rato šono kiekvieno sukryžiavimo laipsnį atskirai.
Brūkšniai išorėje žymi 36 stipinų veržles.
Paveiksliukai rodo, kad dviejų stipinų galai sukeičiami vietomis. Taip daromas kryžius.
Stipinavimą pradėk būtent suvokęs šitai. Sudėk į įvorę 2 priešingų grupių stipinus šalia. Vieno galą įdėk į ratlankį. Antro gala kryžiuok, kaip parašiau apie pradžią aukščiau.
Tiesus 1x 2x 3x 4x

Stipinų ilgis, įtempimas, kampas šono ir spindulio atžvilgiu.
Skaičiuodama reikiamą stipino ilgį, nepamiršk, kad tai yra trimatė užduotis - įvorė turi plotį.

Be to, galinio rato abiejų šonų stipinai būna skirtingo ilgio. Paliekama vieta bėgiams (žvaigždutėms). Galinės įvorės dešinysis flanšas yra arčiau vidurio - stipinai stovi stačiau nei kairėje. Kampas iš šono - statesnis. Atitinkamai dešinieji stipinai yra įtempti labiau.
Kaip minėjau, priekinio rato šonų atstumai, o reiškia ir kampai ir įtempimai irgi gali skirtis.

Jei bėgiai vidiniai, arba bėgiu nedaug, galinė įvorė gali būti ir simetriška.

Lengviausia ilgį skaičiuoti pažiurėjus į kokį esamą ratą su tais pačiais įvorės ir ratlankio matmenim.

Jeigu jokio analogo neturite... Išvedžiau jums formules:
Skaičiuodami kosinusą ar kotangentą nepamiršk, kad vienoje formulėje - radianai, kitoje - laipsniai.
Atstumai "h" kairiame ir dešiniame rato šonuose - skirtingi. Jie gali skirtis net ir priekiniame rate.
l - stipino ilgis (matuojamas atremus liniuotę į galvutės kablį)
α - kampas tarp stipino ir rato spindulio (180° stipinuojant tiesiai).
D - ratlankio vidinis skersmuo.
d - ivorėje skylių stipinams išdėstymo apskritimo skersmuo.
X - kryžiavimo skaičius.
h - įvorės flanšo atstumas nuo ašies vidurio, tiksliau nuo stipino galo projekcijos.
N - stipinų rate skaičius.
π 3,14. - Trigonometrijos skaičius "pi": santykis tarp apskritimo ilgio ir jo skersmens.

Aš tyčia nupiešiau kairio ir dešinio stipinų apatinius galus skirtingame aukštyje. Tuo pažymiu, kad išdėstymas - sudėtingas, neplokščias. Įvorėje priešingų šalių skylės visada paslinktos per pusę kampo tarp jų. Skaičiavimo tai neįtakos, nes formulė jau parengta. Tai įtakos tik tavo išvedžiojimus, jei juos bandysi daryti pati.
Abu stipinų galai skaičiavime nedalyvauja. Atstumus D, d ir h matuok ne iki stipino, o iki jų tvirtinimų apskritimo ar plokštumos.

Prie l gali pridėti atstumą per kurį stipinas lenda už ratlankio sienelės. ...Tarkim jei norite, kad stipinas lindėtu iki pat veržlės antro galo (ratlankio viduje).

Prie D/2 galite pridėti ratlankio sienelės storį.

Jei d matuojate pagal priešingus skylių kraštus, nebutinai gausite tikresnį stipino ilgį. Gal tikites kad ten pat - už išorinio krašto - kabinamas stipino galvutes kablys, nuo kurio matuojamas stipinas?
Taip yra tiktai jei stipinavimas tiesus. Tiksliau būtų matuoti centrų išdestymo apskritimą, ir iš gauto stipino ilgio atimti pusę skylės skersmens.

N/2 nusako vieną rato šoną su puse visų stipinų.
Jei šonų (eilių) yra 1, išimk dalijimą iš 2.
Jei šonų yra daugiau, pridėk dalijimą iš jų skaičiaus. Pavyzdžiui, ratas gali turėti 4 eiles (šonus) - po 2 iš abiejų šonų. Taip būna ne dviratyje. Bet tokiu atveju atstumai "h" būna skirtingi. Tad neįmanoma skaičiuoti skirtingų skaičių į vieną formulę. Teks kiekvieną atvejį skaičiuoti atskirai, lyg jis būtų 1 ar 2-jų šonų, ir pritaikius kiekvienam kitą "h".

Skaičiuok "h" atskirai kiekvienam rato šonui, šaliai, eilei. Tarkim: kairei, dešinei. Šonai gali skirtis net ir priekiniame rate. Jis nėra būtinai per vidurį tarp įvorės flanšų. Bus 2 skirtingi skaičiai "h".
Skaičiuoti "h" sunkiausia.
Pirma rask ašies vidurį, nes greičiausiai nori kad ties juom lygiuotu ratlankis:
pamatuok "w" - atstumą tarp ašies atramų. Kai įvorė įstatyta į rėmą, ir veržlės užveržtos, atramos salygoja įvorės padėtį, ir vidurį.
Jei ant įvorės ašelės mauni papildomą tarpinę, žiedą, ar veržlę, tada ji tampa atrama. Tokią papildomą veržlę turi įvorė su nuimamu bugniniu stabdžiu. Neapsigauk, nepamiršk matuoti "w" su bugnu ir visom dalim bei atramom.
Sunkiau pamatuoti atstumą tarp flanšo ir atramos. Kai tai padarysi, atimk jį iš atstumo nuo įvorės vidurio, kurį paskaičiavai iš "w". - Gausi h.
Kairės ir dešinės šonų stipinų galai kišami į skyles ratlankyje, kurios dažnai būna ne vienoje plokštumoje, pasislinkusios nuo ratlankio vidurio į priešingas šalis.
Gali šito nepaisyti - naudoti h, kaip atstumą iki įvorės vidurio.
O gali pamatuoti ratlankyje skersą poslinkį tarp skylių... ir atimti jo, tarkim, pusę iš h.

Skaičiuodama h gali atsižvelgti ir į flanšo storį. Tuomet, jei kryžiuosi ir kaišiosi skirtingų grupių (krypčių) stipinus iš skirtingų šalių, gausi kad l skirsis ne tik tarp rato šonų, bet ir tarp abiejų stipinų grupių (krypčių) kiekviename šone.

Paeksperimentuok skaičiuodama. Tuomet nuspręsi kiek ilgis dėl viso to kinta, ir ar tai svarbu. Įvertink paklaidą. Jei ji nedidelė, gali skaičiuoti supaprastintai.

Kampas α rodo tempimo kryptį.
Dar jis leidžia rasti didžiausią kryžių skaičių, kuris turi prasmę. Apie tai rašau skyriuje apie geometriją. Ten miniu perstumimo kampus nuo tiesaus stipinavimo. O čia skaičiuoju kampą rato spindulio atžvilgiu. 180° - tesus stipinavimas.
90° - smarkiausiai kryžiuotas. Smarkiau kryžiuoti įmanoma, bet nėra prasmės. Lygiai 90° gaunasi retai. Ribinis kryžiavimas dažniausiai šio kampo nepasiekia. O sekantis - peršoka už "horizonto".
Įprastas kryžių skaičius yra 3. Jį dažniausiai ir imame. Krypties kampo neskaičiuojame. Bet pasitaiko ratlankių ir įvorių neįprastų skersmenų.
Formulėje skaičius 90° tėra priedas. Jo prasmė paprasta: be jo kampas būtų apskritimo liestinės atžvilgiu, o ne spindulio.

Ar formulė perdėm sudėtinga? Kuo ji ypatinga?
Žemiau šiame puslapyje perkėliau savo raštą iš blevyzgų ir nekadėjų forumo gerasdviratis.lt/forum. Nebenoriu jo ten laikyti. Raštas ginčyja svetimus teiginius, kurių čia nepateikiu. Raštą suskaidžiau į skiltis.

Mano formulės naudingos tuom, kad aš duodu žmogui pilną "įrankį". Jis gali iš jo pasidaryti bet kokią nuosavą skaičiuoklę, pridėti papildomų sąlygų, patikrinti svetimą skaičiuoklę...

Mano formulė tiksli, nes jinai grynai teorinė. Jos tikslumas nepriklauso nuo konkrečių programinių klaidų. Tiems kas nežino primenu, kad programose yra klaidų. Elektroninėse lentelėse - mažiau. Interneto naršyklėse - daugiau. Tad kompiuteris gali skaičiuoti klaidingai.
Be mano formulės jūs neturėtumet šanso patikrinti, skaičiuojant ranka.

Be abejo aš žiūrėjau kitas skaičiuokles. Ieškojau nuo neatmenamų laikų.

Radau daug šlamšto.
Visi skaičiuoklių sudarinėtojai bijo matematikos, fizikos, bei kitų gamtos dėsnių. Todėl jie daro ne paprastą bendrą formulę, kaip mano formulė, bet specializuotą skaičiuoklę.
Tarkim, specializuoja skaičiuoklę tam tikrai įvorei poroje su tam tikru ratlankiu. Budavo, kad vien dalių sarašai ilgesni už mano puslapį.

Maža to, privalėjai žinoti ankstesnio stipino ilgį. Iš jo maždaug išvedi najo stipino ilgį kitam ratlankiui.

Bet jeigu turėjai naujas dalis, kurios seniau nematė jokių stipinų, tai galėdavai "kukuoti". Skaičiuoklė reikalavo bent pradinių, apytikrių ilgių.

Idomu būtų sužinoti kodėl tau mano formulė atrodo sudetinga?
Stipino ilgį skaičiuoji iš 5 kintamųjų - visos jos esminės. Praleisk bet kurią, ir sedėsi pasišiaušusiais stipinais.

Man atrodo skaičiuoklės yra žymiai sudetingesnės, nes visiškai nesi tikras ką būtent jos skaičiuoja, ir kodėl. O tos, kurios pritaikytos konkrečiam ratlankiui ar įvorei, tai išvis bukų kapitalistų išmyslas su tikslu neleisti rytams pralenkti vakarus.

Man atrodo tau ir tiesios linijos ilgio formulė būtų persudetinga.
O gal tu nežinai kas yra "cos", arba "pi"?

Aš tyčia nedariau jokių skaičiuoklių. Tegul žmogus neatbunka. Tegul mokinasi daryti kažką pats.
Gerai, kad kompiuteris dabar leidžia naudoti daugybę skaičiavimo programų. Tame tarpe elektronines lenteles.
Na o kas nemoka net ir elektroninių lentelių daryti, tas išmoks. Kompiuteris dera prie stipinavimo.

Na o kas neišmoks... Tam vargu ar ir stipinai padės. Kitaip galėtų vargti su paprastu kalkuliatoriumi.

Tavo pasiryžymą išvesti formulę pačiam sveikinu. Bet įtariu, net ir dabar, kai parodžiau kaip tai daryti, tu vis dar nesugebėtum... pridarytum klaidų. O gal netgi išvestum naują pseudo teoriją.

Jei nebučiau parodęs... tai išvis nežinotum nuo ko pradėti. Susipainiotum lygiai taip pat kaip pripainiojai su nesveiku kryžiavimo laipsniu (apie tai parašiau žemiau).

... Nežinotum nuo ko pradėti, kaip nežinojo daugybė dviratastų, ir netgi dalių gamintojų iki šiol.
Aš nesakau, kad tai mokslo stebuklas. Be abejo pasirengęs žmogus gali tą forumlę išvesti.
Bet juk niekas neišveda...

Aš tik sakau, kad dviratis iki šiol pilnas mitologijos, prietarų, pasakų, stebuklų.
Tai ne vienintelė sritis. Ekonomikos mokslai irgi pilni prietarų ir pasakų.(Šią pranašystę rašiau 2006 metais. Po 2 metų Lietuvos ekonomika galutinai žlugo. Tie, kas vaidino išminčius ir mus kvailino, nutaisė nekaltas minas). Socialiniai mokslai taipogi pūva. Netgi dviračių takai, ypač Lietuvoje, apsipynė fantazijom, spastais, ir prasimanymais. Tu žinai kurį pseudo politologinį veikėją turiu ypatingame omeny.

Savo formulę padariau prieš keletą metų. Kiek žinau, ji buvo pirma tokia, bent jau viešai iškabinta.
Įtariu, kad net ir dviračių gamintojai stipinų ilgius darė pagal empirines skaičiuokles - ne pagal tikslias teorines.

Po to kai paviešinau formulę, už kelių metų pastebėjau, kad įvorių gamintojai pradėjo skelbti stipinų ilgiui reikalingus matmenis.
Nežinau ar pagal mano metodiką... Nes ilgį galima skaičiuoti keliais būdais. Būdų nėra daug. Jie gali sutapti...
Bet, kažkodėl duodamos kintamosios sutampa butent su manojom.
Noriu manyti, kad tai mano indelis į pasaulio paveldą. Tad ir manysiu.

Yra ir mano indelio nesekmių. Vienoje tarptautinėje dviratastų bendruomenėje mes sudarėm paprastą rėmų matmenų žymėjimą.
Kai kurie gamintojai jį perėmė. Bet kažkodėl buki inžinieriai supainiojo žodžius "galas" su žodžiu "viršus". Ir vėl gavosi painiava. Rėmo dydis, matmuo yra, o koks iš tikrųjų rėmo dydis vėl neaišku.

O tie susipainioje inžinieriai pasitaikė aikštingi. Nebandyk jiems nei menkiausios smulkmenos prikaišioti. Atsakys kaip koks Lietuvis: "Nemokink manes gyvenimo."
Tokių deja, dauguma tarp dviračių gamintojų.

Nesveikas kryžiavimo laipsnis
Formulė mano tinka netgi kryžiuojant nesveikais kryžių skaičiais. Tam yra kintamoji "X".
Taigi, kaip rašau aukščiau, susipainiojai, ir nežinai pats kodėl taip rašai.

Jokia skaičiuoklė svetima, programa internete, ar kompiuteryje neleis tau nesveiką skaičių įvesti. O jeigu leis, tai nežinia ką suskaičiuos.
Mano formulė leidžia viską. Nes ji visiškai tiksli, visiškai teorinė. Pati matai ką į ją dedi.

Yra įvorių, kurios leidžia kryžiavimo skaičių daryti nesveiką.
Pavyzdžiui, kai kurių motociklų. Jų priešingų krypčių stipinų kabliai (galvutės) sutampa. Stipinams įvorėje padaro ne skyles išilgai apskritimo, o kilpas skersai. Poromis toje pat vietoje. Tik nukreiptas į priešingus to šono šonus. Tada vieno šono stipinų ilgiai gali skirtis smarkiai. Nebent, ratlankyje skylės irgi paslinktos nuo vidurio atitinkamai.

Ratlankiai su "nesveikai" išdėstytom skylėm irgi yra.

Paaiškinsiu:
Sveikas kryžiavimas yra kai dviejų gretimų stipinų galus sukeiti vietomis pilnai. Tai įmanoma tik jei skylės išdėstytos tolygiai.
Nesveikas kryžiavimas - kai kryžiuoji nepilnai. - Tarkim: du stipinai priartinti, bet nesukryžiuoti... arba vienas kryžius pilnas, o sekantis tik suartintas... ir panašiai. Skylės išdėstytos netolygiai.

Jeigu ratlankyje, ar įvorėje būtų skylės išdėstytos poromis, po 2 viena prie kitos (viena užstotų kitą iš šono, sutaptų, kaip kilpos minėtuose motocikluose), o ne po 1, tuomet kryžius gautųsi pusę karto. Kitoks santykis priklauso nuo skylių išdėstymo, atstumų.
Jei skylės išdėstytos netolygiai, tai irgi galima laikyti kryžiavimu, net jei stipinai visai nesikerta.

Įsivaizduok tolygų stipinavimą saulute.
Dabar "sustumk" abiejų grupių stipinų galus arčiau vienas kito, bet neperkelk per gretimą stipiną.
Gausi kryžiavimą mažesnį negu pusė vieneto, t.y. "X"<0,5.
"Sustumk", kad galai sutaptų. Gausi kryžiavimą "X"=0,5.
"Sukeisk" galus. Gausi kryžiavimą "X"=1.
Konkretų virtualaus kryžiavimo laipsnį skaičiuok kaip dalį nuo pilno kryžiavimo.

Tokie būna sportiniai ratlankiai, kur skylės išdėstytos netolygiai. Bet jos visada išdėstytos simetriškai. Tai palengvina matavimą bei skaičiavimą.

Jei netolygus išdėstymas simetriškas, tuomet pamatuok atstumus tarp skylių: trumpajį "g" ir ilgajį "G".
Skaičiuok "virtualų" (tariamą) kryžiavimą:
X=(G-g)/(2(g+G))
Čia kol pilno kryžiaus nėra. Jei skylių atstumai tolygūs, pradinis laipsnis yra X=0 - paprasta "saulutė".
Jei ratlankį su netolygiom skylėm kryžiuoji smarkiau, tuomet prie įprastinio pilno kryžiavimo X pridėk tariamąjį dalinį X.

Pilnas kryžius yra ne tuomet, kai stipinai susikerta, bet tuomet, kai atstumas tarp sukryžiuotų stipinų yra lygus atstumui iki sekančio. Tai sveikas, tolygus kryžiavimo būdas. Jei atstumas didesnis, reiškia yra sekančio kryžiaus pradžia (nesveikas, netolygus, dalinis kryžiavimas)

Gautą reikšmę X įdėk į mano ilgio formulę, ir turėsi stipino ilgį.
Arba įdėk į kampo formulę, jei nori paskaičiuoti ar neužeina stipinas už "horizonto".

Nepamiršk atstumus "G" bei "g" matuoti tolygiais matais... tarkim palei ratlankio apskritimą (arkos ilgį) arba kampais (jei sugebėsi kampinius laipsnius matuoti).
Patogiau naudoti lankstų metrą.
Tiesėmis matuoti teoriškai negalima, nes jos bus netolygios - atstumas neproporcingas skylių išdėstymui. Bet apytikriam skaičiavimui, ypač jei arka neilga, galima ir tiesią liniuotę naudoti.

Įkuriau 2002 metų balandžio 5.
Esate 25704 žiūrovė